Muslimah

Baju Muslimah Kanak-kanak

Isnin, 10 September 2012

Hukum Mim Mati Part 2 : Idgham Syafawi



 Assalamualaikum...Erk,ape? Ape kena mengena gambar kat atas dgn hukum Idgham Syafawi? Owh..Memang tak de kena mengena sebenarnye..Saje saya nak cari publisiti murahan..Heheh

Ok baik, lupekan dulu pic kat atas tu k..:-) Untuk entry kali neh, saya akan terangkan dengan lebih terperinci tentang hukum Idgham Syafawi..Ok, untuk makluman..Idgham Syafawi dikenali dengan beberapa nama..Saya sertakan beberapa nama yang digunakan dibawah..Kalau ade yang tertinggal maafla ok..Saya manusia biase yang kurang serba serbi..:-)
  1. Idgham Syafawi
  2. Idgham Mislain Soghir
  3. Idgham Mimi

Ok, kat atas tulah beberapa nama yang digunakan untuk hukum Idgham Syafawi ni..Sekadar untuk pengetahuan, sebab agak ramai juga yang keliru..Ingat ye, nama je berbeza tapi hukumnye tetap sama..:-) 

Bagi saya, saya lebih suke menggunakan nama Idgham Syafawi..Kenapa? Sebab setiap nama yang digunakan ade sebabnye ye..Dan penggunaan nama akhir Syafawi dalam bab Mim Mati adalah kerana Syafawi bermaksud bibir, dan bibir adalah makhraj bagi huruf Mim..Kan ke lagi senang nak ingat ye tak? 

Rasenye tak perlu saya nak panjangkan entry ni dengan terangkan semua nama-nama Idgham ni kan..Baik, jom kita teruskan perbincangan kita! 


Pengenalan Idgham Syafawi :


  • Idgham Syafawi adalah pertemuan diantara Mim yang mati/sakinah dengan Mim yang berbaris.
  • Ia dapat dikenali dalam Mushaf Uthmani dengan melihat Mim yang tidak mempunyai baris atau apa-apa tanda diatasnya bertemu dengan Mim yang bersabdu/tasydid.


Huruf-huruf Idgham Syafawi :


1 sahaja iaitu Mim (Ù…)



Contoh Idgham Syafawi :
























Cara Bacaan Idgham Syafawi : 

Dalam contoh diatas, kita boleh nampak tempat yang dibulatkan..Disitulah berlakunya Idgham Syafawi..Lafaz Mim mati perlu dibaca dengan cara memasuk/menggabungkan suara Mim mati itu kepada Mim yang berbaris (Bibir dirapatkan) beserta dengung..


Akhir Kata :

Sampai sini saje penerangan ringkas untuk hukum Idgham Syafawi ni..Pesanan saya, seperti selalu..Tolong belajar secara talaqqi dengan guru..Belajar dalam blog je tak cukup ok..

Ok, ape-ape pon terima kasih pada yang sudi menjenguk blog saya ni ye..Boleh like Fanpage saya untuk mengikuti update terbaru berkaitan tajwid dalam blog ni..:-)

Fanpage : http://www.facebook.com/TajwidSensei

Itu je untuk entry kali ni..Jumpe di FB k..Salam!

SweetMuslimah.com

4 ulasan: