Muslimah

Baju Muslimah Kanak-kanak

Selasa, 4 November 2014

Hukum Mad Part 4: Mad Munfasil

mad jaiz munfasil

  Assalamualaikum.. entry kali ini sy nak menjelaskan tentang hukum mad di dalam golongan mad far'ie. Kalau anda rujuk balik dalam entry hukum mad part 1 : Mas asli Mutlaq . Saya sudah pun menerangkan tentang 2 jenis mad ini. Iaitu Mad Asli dan Mad Far'ie.




Pengenalan Mad Munfasil :  

Mad Munfasil adalah mad yang berlaku dengan sebab hamzah. Iaitu apabila bertemu huruf mad dengan Hamzah di dalam 2 kalimah yg berbeza. Ia hanya berlaku ketika wasal shj. Ia juga dikenali sebagai Mad Jaiz Munfasil .





Contoh Mad Munfasil : 

contoh mad munfasil
Di atas anda boleh lihat pada huruf mad yg di merahkan iaitu huruf Alif di dalam 2 kalimah yg berbeza. Anda juga boleh rujuk gambar yg berada di awal entry ini.






Cara Bacaan / Harakat Mad Munfasil :

Mad munfasil dibaca dengan kadar 4/5 harakat.






Penutup :

Sampai sini shj entry kali ini, Inshaallah kita sambung lagi akan datang dengan hukum Mad Muttasil. Ia hampir sama dengan Mad Munfasil . Hampir je tapi tak serupa.. :-) Rasa kekok bila dah bertahun tak menulis ni. Entry pun dah tak banyak mengomel macam dulu. Maklumlah dah makin berumur :-)

Saya harap tulisan sy yg tak seberapa ini dapat memberi sedikit manfaat kepada anda semua. Kalau suka jemput2 la share dengan org lain di Facebook tu ye.. Sekian assalamualaikum.. :-)



P/s : Sila rujuk dengan guru anda.




SweetMuslimah.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan